Het ontstaan van SOL! (2011)

SOL is de afkorting voor de naam Stichting Oirlo Leeft.
Een stichting die in 2000 voor het eerst in het leven is geroepen door drie vrienden, te weten Rob Pluk, Marc Thoonen en Bart Joosten.
Zij hadden het gekke idee, na hun wekelijkse bijeenkomsten in de kroeg, om een heerlijk evenement te organiseren voor Oirlonaren.

Voor 2000 waren er wel eens zeskampen georganiseerd en die hadden bij hen alle drie een goede indruk achter gelaten. Daarnaast was het in die tijd populair een feest met water, zand (= modder), bier en vooral veel gezelligheid voor jong en oud te organiseren.
Vele achterhoekfeesten kwamen op tv en dit inspireerde het drietal, ze hadden op een avond in de welbekende kroeg het briljante idee: DAT KUNNEN WIJ OOK!!

Zo gezegd, zo gedaan… men had geen geld, de kroeg werd de nieuwe vergaderplek, ideeën werden verder uitgewerkt (onder het genot van enkel drankje) en na de nodige bijeenkomsten zagen we dat het meer werd dan een gewoon feestje.
Men trok daarom direct twee ervaren rotten, te weten Twan Steeghs en Patrick Hendrix, bij het groepje.
Deze twee hadden ervaring in het organiseren van feesten bij oa. OJC Watjang!?! en konden ons af en toe met beide voeten op de grond zetten.

Zo werd de stichting opgericht en werd het eerste feest (genaamd Oerend Hard) georganiseerd. Dit was een knaller!.
De opkomst was boven verwachting en we hebben dat weekend gefeest als een dolle.
Toen de rook hiervan was opgetrokken wisten we het, SOL is geboren!!
We hebben het evenement nu 4 keer georganiseerd met elk jaar een ander thema zodat het elke keer een andere smaak krijgt en tot op heden is dat goed gelukt.

Nu 10 jaar verder zijn die vijf mensen nog steeds het hart van dit evenement.
Wel wordt het groter en groter en we kwamen er het eerste jaar al achter dat we dit niet met ons vijven konden blijven doen.
Het bestuur is met een nieuw bestuurslid uitgebreid, te weten Bas Manders (uiteraard met de juiste soul!) en zijn de commissies met de nodige harde werkers uitgebreid, allemaal met diezelfde vibe, te weten: wat lekker om een dropsfeest juist voor dit mooie durpke te organiseren. Tevens vinden wij het van SOL van belang dat ook de jeugd mee organiseert.
Vandaag de dag zitten er 30 personen, jong en oud, in de diverse commissie en zijn er met het SOL weekend tussen de 80 en 100 vrijwilligers actief!!!

SOL is dan ook een uiting van Oirlo-liefde!
Oirlo moet gewoon voor Oirlonaren altijd de plek zijn waar je lekker thuis kunt komen en nee… het maakt niet uit of je daar nu voor het eerst, elke dag of na jaren (terug)komt.
Een plek waar je even de drukte van de dag kunt vergeten.
Oirlo is (voor ons) uniek en soms, ja soms, mag dat best gevierd worden.

We hopen dat Stichting Oirlo Leeft nog lang zal bestaan en dat volgende generaties ook nog veel plezier eraan mogen en gaan beleven, zowel als deelnemer en/of als organisator.

twitterHyvesfacebook